دکتر بابک نیکومرام » جراحی زیبایی اندام » راهنمای کامل مراقبت های بعد از ماموپلاستی
مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

راهنمای کامل مراقبت های بعد از ماموپلاستی

جراحی کوچک کردن سینه که به عنوان ماموپلاستی نیز شناخته می شود، برای برداشتن چربی، بافت و پوست اضافی از سینه شما انجام می شود. این به بلند کردن و تغییر شکل سینه و بهبود موقعیت نوک سینه شما کمک می کند. شما می توانید انتخاب کنید که بعد از عمل جراحی ماموپلاستی یا همزمان با آن عمل کنید تا به اندازه و شکل سینه شما کمک کند. اگر در حال انجام لامپکتومی (جراحی برای برداشتن تومور از سینه) هستید، ممکن است این گزینه را داشته باشید که همزمان با جراحی، یک کاهش انکوپلاستیک نیز انجام دهید. این زمانی است که جراح پلاستیک شما بافت باقیمانده در سینه را در طول جراحی مجددا مرتب می کند. می‌توانید سینه دیگر خود را کوچک کنید تا سینه‌هایتان از نظر اندازه بیشتر شبیه باشند. ممکن است لازم باشد قبل از این جراحی ماموگرافی انجام دهید. پزشک شما اطلاعات بیشتری به شما می دهد.

شما می توانید در همان روز عمل جراحی خود به خانه بروید. شما باید یک شریک مراقبت مسئول داشته باشید که شما را به خانه ببرد. یک شریک مراقبت مسئول کسی است که می تواند به شما کمک کند تا با خیال راحت به خانه برگردید و در صورت نیاز، نگرانی های خود را به پزشکان خود گزارش دهید. حتماً قبل از روز جراحی یا عمل خود، این کار را برنامه ریزی کنید. استفاده از خدمات تاکسی یا اتومبیل اشکالی ندارد، اما همچنان باید یک شریک مراقبتی مسئول همراه خود داشته باشید. از دیگر جراحی های زیبایی که برای سینه در بانوان انجام می شود می توان به پروتز سینه اشاره کرد.

بعد از جراحی

• پس از جراحی، برش های شما با بخیه های قابل حل یا غیر قابل حل (بخیه) بسته می شود.

• اگر برش های شما با بخیه های قابل حل بسته شد، بخیه ها خود به خود حل می شوند. آن ها نیازی به بیرون آوردن ندارند.

• اگر برش های شما با بخیه های غیر قابل حل بسته شده باشد، پزشک شما آن ها را حدود 2 هفته پس از جراحی شما خارج می کند.

• ممکن است قطعات کوچکی از نوار جراحی روی برش های خود داشته باشید. آن ها خود به خود شل می شوند و می افتند.

• یک باند گازی خواهید داشت که برش های شما را می پوشاند. این توسط سوتین شما ثابت می شود. گاز را در صورت نیاز (مانند کثیف شدن، خیس شدن یا زهکشی زیاد) و بعد از دوش گرفتن، تعویض کنید.

• ممکن است تا چند روز پس از جراحی، مقدار کمی تخلیه خونی از برش‌های خود داشته باشید. این طبیعی است.

• اگر درناژ سنگین، قرمز روشن و خونی دارید، یا اگر سینه شما در مدت زمان کوتاهی سفت یا متورم شد، با پزشک خود تماس بگیرید.

• قسمت پایین سینه، جایی که برش ها به هم می رسند ممکن است کمی بیشتر از بقیه برش ها بهبود یابد.

بعد از جراحی

هنگام خروج از بیمارستان ممکن است تخلیه JP داشته باشید. درن JP یک ظرف کوچک تخم مرغی شکل است که به لوله ای در سینه شما متصل است. مایع را از محل جراحی شما تخلیه می کند. اگر تخلیه JP دارید، پزشک شما اطلاعات بیشتری در مورد آن، از جمله مدت زمانی که آن را در محل نگه دارید، به شما می‌دهد. آن‌ها همچنین به شما یاد می‌دهند که چگونه قبل از رفتن به خانه از آن مراقبت کنید.

  • مراقبت از خود در خانه
  • دوش گرفتن
  • تا 48 ساعت اول (2 روز) پس از جراحی دوش نگیرید. پس از 48 ساعت اول، ممکن است بتوانید یک دوش کامل بگیرید فقط از کمر به پایین. دستورالعمل های جراح خود را برای نحوه دوش گرفتن دنبال کنید.
  • هنگامی که شروع به دوش گرفتن می کنید، هر روز دوش بگیرید تا برش شما تمیز بماند.
  • قبل از ورود به حمام، سینه بند و پد گازی را که برش شما را پوشانده است بردارید.
  • ابتدا دمای آب را با پشت یا دست خود بررسی کنید زیرا بی حسی ممکن است از احساس گرما در ناحیه آسیب دیده جلوگیری کند.
  • با آب گرم و صابون ملایم و بدون عطر بشویید. برش های فوقانی و محل های تخلیه را به آرامی تمیز کنید و خوب بشویید.
  • جریان دوش را مستقیماً به سمت سینه خود نگیرید. آن را به سمت بالای پشت یا بازوی خود نشانه بگیرید. اجازه دهید آب به آرامی روی سینه شما جاری شود. برش های خود را با یک حوله تمیز خشک کنید. آن ها را مالش ندهید.
  • تا زمانی که برش ها و محل های تخلیه به طور کامل بهبود نیافته اند، حمام نگیرید زیرا خیساندن ممکن است خطر عفونت را افزایش دهد. ممکن است بتوانید حدود 6 تا 8 هفته پس از جراحی حمام وان بگیرید، اما قبل از انجام این کار با پزشک خود صحبت کنید.
  • قبل از استفاده از دئودورانت، لوسیون یا کرم در نزدیکی برش‌هایتان، با پزشک خود صحبت کنید زیرا در حال بهبود هستند. بهبودی معمولاً حدود 6 هفته طول می کشد.

لباس مناسب برای بعد از عمل

یک سینه بند نرم مانند آنچه که پرستار به شما داده است، به مدت 6 هفته پس از جراحی، حتی در هنگام خواب، بپوشید. هنگام دوش گرفتن می توانید سوتین خود را بردارید.

در زمانی که برش های شما در حال بهبود است از سوتینی که دارای سیم زیرین است استفاده نکنید.

لباس مناسب برای بعد از عمل

داروها

برای کمک به مدیریت درد پس از جراحی، نسخه ای برای داروی مسکن دریافت خواهید کرد.

بیهوشی (دارویی که باعث خوابیدن شما در حین جراحی می شود) و داروهای مسکن می توانند باعث یبوست شوند (حرکت روده کمتر از حد معمول). دستورات پزشک را در این باره رعایت کنید.

فعالیت بدنی

اجسام سنگین‌تر از 5 تا 10 پوند (2.3 تا 5.4 کیلوگرم) را تا 6 هفته پس از جراحی بلند نکنید، فشار ندهید یا نکشید. این را هنگام خرید مواد غذایی، بلند کردن کودکان یا شستن لباس ها در نظر داشته باشید.

تا 6 هفته پس از جراحی ورزش های شدید (مانند دویدن، دویدن، یا پریدن) انجام ندهید.

اگر یکی از موارد زیر را دارید با پزشک خود تماس بگیرید:

  • تب 100.4 درجه فارنهایت (38 درجه سانتیگراد) یا بالاتر
  • قرمزی، گرمی، یا افزایش درد یا تورم در سینه شما
  • لرز
  • زهکشی سنگین، قرمز روشن و خونی که از برش شما می آید
  • سینه شما در مدت زمان کوتاهی سفت یا متورم می شود
دکتر مسعود راستکاری

دکتر بابک نیکومرام

جراح پلاستیک، ترمیمی و سوختگی

استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران
عضو انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران (ISPAS)

مقالات مرتبط
مراقبت های بعد از جراحی لیفت سینه

مراقبت های بعد از جراحی لیفت سینه

مراقبت های بعد از جراحی لیفت سینه شامل چه مواردی می شود؟ آیا می دانید در هنگام مراقبت های بعد ازلیفت ینه لازم است چه مواردی را رعایت کنید؟ نکاتی بعد از جراحی وجود دارد که رعایت آن ها موجب کسب نتیجه...

جراحی لیفت سینه (ماستوپکسی)

جراحی لیفت سینه (ماستوپکسی)

زیبایی سینه ها علاوه بر اندازه، به حالت و شکل آن ها نیز وابسته است. با انجام جراحی لیفت می توان افتادگی و بد شکلی سینه ها را تا بیشترین حد ممکن کاهش داد. همچنین ممکن است در طول زمان قطر هاله سینه...

جراحی بازسازی سینه

جراحی بازسازی سینه

هدف جراحی بازسازی پستان، ایجاد شکل مناسب در یک سینه یا هر دو سینه است تا از نظر ظاهری طبیعی به نظر برسند.  جراحی بازسازی پستان معمولا در مراحل مختلف و برای ترمیم بخش های مختلف سینه صورت می گیرد....

مراقبت های بعد از بلفاروپلاستی

مراقبت های بعد از بلفاروپلاستی

مراقبت های بعد از بلفاروپلاستی نتیجه هر جراحی زیبایی را میتوان به دو شکل بهبود بخشید. اول از همه مراجعه به بهترین جراح بلفاروپلاستی در تهران میتواند به شما مزایای بلفاروپلاستی را یادآور شود. رعایت...

دیدگاه های شما

تجربیات خودتان را در قالب دیدگاه برای دیگران به اشتراک بگذارید .

۰ دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *