دکتر بابک نیکومرام » جراحی بینی » آنچه از پیوند غضروف به بینی نمی دانید
مدت زمان مطالعه ۸ دقیقه

آنچه از پیوند غضروف به بینی نمی دانید

اگر به فکر انجام جراحی بینی بوده اید، احتمالاً در طول جستجوی خود با اصطلاح “رینوپلاستی غضروف” یا “عمل جراحی بینی پیوند غضروف” یا چیزی شبیه به آن برخورد کرده اید. بنابراین، باید بدانیم که رینوپلاستی پیوند غضروف چیست؟ پاسخ کوتاه این است که رینوپلاستی پیوند غضروف به بینی یک روش جراحی است که به بهبود شکل بینی با پیوند غضروف کمک می کند که به بافت چکش خوار نیز معروف است. جراح این بافت را از گوش، دنده، یا تیغه بینی (سپتوم) برداشت می کند. همچنین یک تکنیک رایج در جراحی زیبایی بینی است.

غضروف چیست؟

غضروف نوعی بافت است که می تواند در بسیاری از قسمت های بدن ما، به عنوان مثال، گوش شما یافت شود. اگر در حال حاضر گوش خود را احساس کنید، متوجه خواهید شد که به اندازه کافی سخت است که شکل خود را کاملاً حفظ کند، اما نه آنقدر سخت که نتوانید آن را روی خودش تا کنید. در حالی که غضروف جامد است، بسیار نرم تر از استخوان است، انعطاف پذیر و چکش خوار است. نیمه پایینی بینی، نوک بینی و تیغه بینی نیز از غضروف ساخته شده است.

رینوپلاستی پیوند غضروف چیست؟

رینوپلاستی یک عمل زیبایی است که بر روی تغییر شکل بینی تمرکز دارد. انواع مختلفی از رینوپلاستی و بسیاری از تکنیک های مختلف برای ساختن یک بینی کامل وجود دارد. نحوه دستیابی به آن بستگی به آناتومی طبیعی و ظاهر دلخواه شما دارد. همه افراد متفاوت هستند و هر جراحی برای مطابقت با خواسته های بیمار سفارشی شده است. در حالی که برخی از افراد می خواهند شکل بینی خود را تغییر دهند تا کوچکتر و بیرون زدگی آن کمتر شود، برخی دیگر برعکس (بزرگ کردن بینی) یا می خواهند سوراخ های بینی خود را تغییر دهند (Alarplasty).

اگر به دنبال بزرگ‌تر کردن بینی خود هستید، جراح شما باید یا یک ایمپلنت مصنوعی (از پلاستیک یا گورتکس) کاشت کند یا از بافت طبیعی بدن برای تغییر شکل بینی شما استفاده کند. غضروف یک بافت طبیعی بدن است و برای چندین دهه به عنوان ماده پیوند استفاده می شود.

پیوند غضروف به این معنی است که جراح پلاستیک شما بافت غضروفی را از قسمت دیگری از بدن شما جمع‌آوری می‌کند و هنگام ساختن و تغییر شکل بینی، آن بافت را در خود جای می‌دهد. ما می‌توانیم غضروف را در بسیاری از نقاط بدن خود پیدا کنیم، با این حال، جراحان معمولاً آن را از دنده‌ها، گوش‌ها یا تیغه بینی در طی جراحی زیبایی بینی برداشت می‌کنند.

رینوپلاستی پیوند غضروف چیست؟

چه کسانی به جراحی پیوند غضروف به بینی نیاز دارند؟

جراحی بینی پیوند غضروف برای افرادی که می خواهند جراحی زیبایی بینی انجام دهند توصیه می شود.

  • پل بینی شان را بالا ببرند.
  • بهبود برآمدگی بینی
  • و یا نوک بینی آن ها را افزایش دهید (نوک پلاستی).

اگر می خواهید بینی خود را بزرگتر کنید، احتمالاً کاندیدای خوبی برای پیوند غضروف هستید. برای این اقدام می توانید به دکتر بابک نیکومرام مراجعه کنید.

تأثیر قومیت

قومیت شما می‌تواند بر ویژگی‌های صورت شما تأثیر بگذارد و قومیت‌های خاصی به روش‌ها و رویکردهای جراحی متفاوتی نیاز دارند، به‌خصوص در مورد جراحی صورت. چیزی که ممکن است برای بیماران قفقازی موثر باشد، ممکن است برای بیماران آسیایی، اروپایی یا آفریقایی آمریکایی موثر نباشد و بالعکس.

جراحی بینی در بین افراد آسیایی تبار به قدری محبوب شده است که ما اکنون یک عمل تخصصی به نام “رینوپلاستی آسیایی” داریم. آسیایی‌ها معمولاً استخوان‌ها و غضروف‌های بینی توسعه‌یافته کمتری دارند، بنابراین پل بینی معمولاً محدب است و زیاد بیرون نمی‌آید. نوک آن باریک، کوچک و بدون برآمدگی زیاد است. بیماران آسیایی و سایرین درخواست بزرگ کردن بینی دارند که می تواند با استفاده از پروتز مصنوعی یا غضروف انجام شود.

سایر شرایطی که ممکن است به جراحی زیبایی بینی و پیوند غضروف نیاز داشته باشد عبارتند از:

  • سندرم بینی کوتاه (همراه با شکاف کام)
  • تروما بینی
  • ریزش یا ضعف در غضروف بینی شما که نیاز به جراحی بازسازی بینی دارد.

انواع مختلف پیوند غضروف به بینی مورد استفاده در جراحی بینی چیست؟

انواع مختلفی از پیوند غضروف وجود دارد که جراحان می توانند در جراحی بینی از آن ها استفاده کنند و بحث بر سر اینکه کدام یک بهترین است وجود دارد. هر نوع غضروف دارای مزایا و معایبی است. به طور کلی، این تجربه جراح شما (و نه نوع غضروف) است که در تعیین نتایج جراحی بینی اهمیت بیشتری دارد.

سه نوع پیوند غضروف برای جراحی بینی وجود دارد:

پیوند غضروف سپتوم

سپتوم دیواره غضروف و استخوانی است که دو حفره بینی شما را در داخل جدا می کند. در طی جراحی بینی، جراح شما ممکن است یک قطعه کوچک از غضروف تیغه بینی را برش دهد و از آن برای بزرگ کردن قسمت دیگری از بینی و تغییر شکل آن استفاده کند. این روش بیشتر در بیماران قفقازی و نه آسیایی انجام می شود زیرا این روش معمولاً غضروف تیغه بینی توسعه نیافته است. به عبارت دیگر، بافت کافی برای برداشت وجود ندارد.

با این حال، در صورت امکان، بسیاری از جراحان غضروف سپتوم بینی را برای جراحی زیبایی بینی به جای سایر انواع غضروف انتخاب می کنند، زیرا برداشت آن در طول جراحی آسان است. علاوه بر این، از آنجایی که بافت از خود بینی است، احتمال تطبیق کامل آن با کاشت مجدد بیشتر است. این همچنین باعث می شود که غضروف سپتوم در مقایسه با انواع دیگر در طول زمان کمتر خم شود یا تاب برداشته شود. به همین دلیل، غضروف سپتوم برای تغییر شکل پل بینی شما عالی است.

پیوند غضروف گوش

اصطلاحات دیگر برای این روش شامل پیوند غضروف کانکال یا گوش است. در این روش، جراح باید غضروف را از کاسه گوش شما برداشت کند. مهم است که بدانید این به هیچ وجه ظاهر گوش شما را تغییر نمی‌دهد و هیچ جای زخم بیرونی قابل مشاهده باقی نمی‌گذارد.

غضروف گوش نرم تر از غضروف سپتوم است، به این معنی که تغییر شکل و تراشیدن آن به شکل دلخواه آسان تر است. این انعطاف پذیری بالا و انحنای طبیعی غضروف گوش، آن را برای بزرگ کردن نوک بینی و تغییر شکل (رینوپلاستی نوک بینی) عالی می کند.

جراح شما غضروف گوش را در حین جراحی نوک بینی به قطعات کوچک برش می دهد و شکل می دهد و سپس غضروف را به صورت استراتژیک برای تقویت برآمدگی نوک بینی کاشت می کند.

پیوند غضروف دنده

به این عمل پیوند غضروف دنده ای نیز می گویند. مزیت اصلی استفاده از غضروف دنده ای در جراحی بینی این است که مقدار زیادی از آن برای برداشت بدون ایجاد اختلال در عملکرد دنده ها در دسترس است. غضروف دنده ای سفت تر است، اما احتمال دارد که با گذشت زمان تاب خورده و شکل خود را از دست بدهد. عیب دیگر این است که نیاز به زمان عمل بیشتری دارد و در نتیجه هزینه های مستقیم و غیرمستقیم جراحی را افزایش می دهد. عمل بینی غضروف دنده ای معمولاً برای مواردی که بازسازی وسیع بینی ضروری است، انجام می شود.

معمولاً برای بزرگ کردن بینی با پیوند غضروف به بینی از روش جراحی بینی باز  استفاده می شود. جراح غضروف را با بافت طبیعی می پوشاند تا آن را پنهان کند تا زیر پوست قابل مشاهده نباشد. هنگامی که جراح از اندازه و شکل بینی شما راضی باشد، زخم کوچک پوست را با استفاده از بخیه های قابل جذب یا غیر قابل جذب می بندد. به راحتی می توان جای زخم را در چین های پوستی زیر بینی پنهان کرد. این به این معنی است که جراحی بینی معمولاً جای زخم دائمی قابل مشاهده باقی نمی گذارد.

مزایا و معایب پیوند غضروف به بینی چیست؟

هنگام مقایسه مزایا و معایب پیوند غضروف در رینوپلاستی با ایمپلنت های مصنوعی بینی، چندین مزیت باعث می شود که پیوند غضروف برای بسیاری از جراحان انتخاب شود. مزیت اصلی پیوند غضروف در جراحی بینی این است که غضروف یک بافت طبیعی بدن است. بدون ایجاد پاسخ ایمنی و خطر التهاب، عفونت و پس زدن، به راحتی وارد بینی شما می شود. رد ایمپلنت بینی می تواند ویرانگر باشد و معمولاً نیاز به برداشتن ایمپلنت دارد.

مزایا و معایب پیوند غضروف به بینی چیست؟

علاوه بر این، از آنجایی که غضروف بافت خود بدن شما است، احتمالاً با بقیه قسمت‌های بینی ترکیب می‌شود و نتایج طبیعی‌تری به شما می‌دهد. غضروف همچنین ترکیبی از انعطاف پذیری و استحکام را ارائه می دهد که آن را برای تغییر شکل نوک بینی، بازسازی پل بینی یا تقویت و بزرگ کردن بینی شما عالی می کند.

عیب غضروف این است که ممکن است در مقایسه با استفاده از ایمپلنت بینی مصنوعی به زمان جراحی بیشتری برای انجام آن نیاز داشته باشد. علاوه بر این، برداشت غضروف از دنده ها ممکن است یک اسکار ناخواسته به جای بگذارد، اما این مورد در مورد غضروف گوش صدق نمی کند.

برش به راحتی پنهان می شود و یک اسکار تقریباً نامرئی بر جای می گذارد. یکی دیگر از معایب پیوند غضروف این است که غضروف ممکن است به مرور زمان خم شده و پیچ خورده باشد که می تواند منجر به کج شدن یا نامتقارن شدن بینی شود. با این حال، این تا حد زیادی به مهارت و تجربه جراح گوش و حلق و بینی یا جراح پلاستیک شما بستگی دارد و نه به خود غضروف.

بیشتر بخوانید: مراقبت صحیح از بخیه های عمل بینی

پیوند غضروف چقدر طول می کشد تا بهبود یابد؟

جراحی زیبایی بینی (با پیوند غضروف) به 1 تا 2 هفته استراحت در منزل نیاز دارد. در این مدت، تورم کاهش می یابد، کبودی بهبود می یابد و ترشحات کمتری از بینی شما وجود خواهد داشت. با این حال، قبل از اینکه به ورزش های تماسی بازگردید، باید حداقل 6 هفته یا تا زمانی که جراح خود بینی را پاک کند، صبر کنید.

دکتر مسعود راستکاری

دکتر بابک نیکومرام

جراح پلاستیک، ترمیمی و سوختگی

استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران
عضو انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران (ISPAS)

مقالات مرتبط
جراحی بینی

جراحی بینی

افراد بنا به دلایل مختلفی جهت جراحی بینی اقدام می‌نمایند اما یکی از خواسته‌های مشترک اغلب آنها این است که ظاهر بینی آنها پس از اتمام جراحی حالتی طبیعی داشته باشد. با توجه به اینکه تعداد جراحی‌های...

مراقبت صحیح از بخیه های عمل بینی بعد از جراحی

مراقبت صحیح از بخیه های عمل بینی بعد از جراحی

یک بیمار جراحی بینی حال جراحی بینی گوشتی یا جراحی بینی استخوانی باید بخیه های خارجی خود را بعد از درمان تمیز و خشک نگه دارد. این به کاهش خطر عفونت بعد از جراحی بینی کمک می کند. پراکسید هیدروژن و...

آیا عمل بینی برای افراد دیابتی ممکن است؟

آیا عمل بینی برای افراد دیابتی ممکن است؟

پاسخ مثبت است، سطوح بالای قند خون در توانایی بدن شما برای انجام عمل جراحی زیبایی بینی اختلال ایجاد می کند زیرا دوره بهبودی را طولانی می کند. برای دریافت مشاوره ضروری با بهترین جراح زیبایی که می...

هر آنچه در مورد عمل بینی غیر جراحی باید بدانید

هر آنچه در مورد عمل بینی غیر جراحی باید بدانید

رینوپلاستی غیر جراحی را رینوپلاستی مایع نیز می نامند. این روش شامل تزریق فیلر مانند هیالورونیک اسید به زیر پوست است تا ساختار بینی شما به طور موقت تغییر کند. ایمنی عمل تزریق به بینی جراحان پلاستیک...

دیدگاه های شما

تجربیات خودتان را در قالب دیدگاه برای دیگران به اشتراک بگذارید .

۰ دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *